Warsztaty online w 3LP

Bardzo dziękujemy za uczestnictwo w Profesjonalnych Warsztatach Magazynowych Online w Centrum Logistycznym 3LP

Aby uzyskać dostęp do prezentacji podaj swój adres e-mail:

Adres email*:



Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

WYDARZENIA: Relacja z Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych online w Centrum Logistycznym 3LP

Jak opakować e-commerce?
Czy temat poruszany w prezentacji warto rozwinąć w formie dłuższego szkolenia – to jedna z kwestii, o którą dopytujemy podczas wydarzeń organizowanych przez redakcję. Prawie 200 pytań zadanych w czasie 20. edycji Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych niejako odpowiada samo za siebie i podpowiada nam, że odsłona ta była po brzegi zapakowana wartościowymi treściami.
AUTOR: Marta Kodym

75 000 m2 powierzchni, 6000 artykułów, 20 000 paczek w ciągu jednego dnia, 1,5 mln zamówień rocznie to tylko niektóre z zawrotnych liczb związanych z Centrum Logistycznym 3LP w Siechnicach – jednym z najbardziej zautomatyzowanych centrów logistycznych specjalizujących się w obsłudze e-commerce w Polsce, które odwiedziliśmy w ramach 20. edycji Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych. Tym razem, wirtualnie, przywitało nas dwóch gospodarzy – firma 3LP i jej największy klient IKEA GROUP Polska, którzy współpracują w formule B2B w ramach magazynu centralnego nastawionego na dostawy paczkowe.

Czego tym razem dowiedzieli się uczestnicy? W dwóch blokach przeszliśmy przez wiele aspektów charakterystycznych dla centrum logistycznego obsługującego e-zamówienia. Pierwszy segment przybliżył uczestników do nieodzownej części e-commerce, która często przysparza wiele problemów – do opakowań. Przejrzeliśmy je od strony klienta, planowania wymiarów, wyglądu, a także ich funkcjonowania w systemie magazynowym. W drugiej części krążyliśmy po tematach operacji magazynowych, ich automatyzacji i otoczki IT.

Czy opakowania to never ending story?

Jak pogodzić ze sobą perspektywę klienta i pozytywny wpływ na środowisko w jednym opakowaniu? Jakie usprawnienia pozwolą zachować balans między prawidłowym zabezpieczeniem produktu a opakowaniem wpisującym się w założenia zrównoważonego rozwoju? Od tych właśnie tematów rozpoczęliśmy pierwsze tegoroczne warsztaty. Tomasz Kuliga, ESP Parcel Manager PL IKEA Group, rozwinął wątek aktywnej współpracy z 3LP w kontekście optymalizacji stosowanych opakowań. Przedstawił, jak cross funkcyjne warsztaty, z udziałem 3LP, pozwoliły w szerszym gronie podejść do tematyki opakowań różnorodnego asortymentu i bezpośrednio przyczyniły się do zmniejszenia kosztów, uszkodzeń transportowanych towarów przy jednoczesnej realizacji strategii zrównoważonego rozwoju i uwzględnieniu customer voice. Na podstawie case study pokazał, jak IKEA ograniczyła użycie wypełniacza, jak zastosowała nowe rozwiązania służące dostosowaniu opakowań do artykułów wrażliwych i w jaki sposób sprawdziły się nowe systemy pakowania towarów gabarytowych – Pakcksize.

Temat opakowań dopełnił Piotr Streker, Business Solution Manager 3LP. W głównej mierze poruszył on problematykę optymalizacji opakowań i jej wpływu na prowadzone w magazynie operacje. Nie zabrakło konkretnych przykładów usprawnień z zakresu pakowania: kartony bigowane, etykiety SSCC, kartony z dnem automatycznym czy proces załadunku z wykorzystaniem automatycznego przenośnika taśmowego. Pojawiło się również dużo liczb: 500 godzin zaoszczędzonych miesięcznie dzięki automatycznym kartonom, 26 000 kg papieru mniej dzięki redukcji zużycia wypełniacza, wyeliminowanie 700 palet jednorazowych, 200 kg folii stretch i 7 aut dziennie z pomocą automatycznego załadunku, a także redukcja niezasadnych reklamacji o 70%.

Cyfrowy menedżer

Grzegorz Pikor, menedżer Wydziału IT 3LP, rozpoczął wystąpienie od przedstawienia zasad działania cyfrowego menedżera. Wśród zastosowanych rozwiązań pojawiła się m.in. mapa cieplna pobrań, której idea polega na monitorowaniu częstotliwości kompletacji z lokalizacji magazynowych, a także ekran bezczynności stacji, który eliminuje konieczność fizycznej kontroli stanowisk kompletacyjnych. Omówione studia przypadków dotyczyły tzw. ekranów zapasu i przyjęcia, których implementacja w znacznym stopniu wyeliminowała korespondencję e-mailową kierowaną do pracowników przyjęcia w temacie dostępności towaru i statusu realizacji dostaw. Z kolei ekran konsolidacji, jednoznacznie pokazujący kolejność zamówień do realizacji, przyczynił się do redukcji czasu składania zamówienia o 59%, przy wzroście liczby konsolidowanych zamówień.

Więcej o WMS i o tym, że Warto Mieć Strategię, przekazał uczestnikom Mariusz Puto, general manager Mantis Polska. Podczas prezentacji wspomniano nie tylko o wyzwaniach, jakie stoją przed logistyką magazynową, ale również o wyróżnikach systemu WMS przeznaczonego dla e-commerce. Jako główne zadania systemu szytego na miarę dla magazynu e-commerce pojawiły się m.in. możliwość obsługi różnorodnych strategii alokacji towaru do zbiórki, integracja z automatyką magazynową o różnym stopniu zaawansowania i wydajności, np. shuttle, pick to light, sortery, układnice, regały typu leanlift, obsługa procesu pakowania towarów, czy integracja z kurierami i firmami transportowymi. Szczególnie istotnym punktem w przypadku centum 3LP było dostosowanie algorytmu działania systemu WMS, który po aktualizacji mógł automatyczne przypisywać zadania z wykorzystaniem Schedulera i wave picking.

Magazyn nie mógłby funkcjonować bez sprzętu, dlatego również on został ujęty podczas Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych. Łukasz Kobus, dyrektor produktu WDX, opowiedział o tym, jak wózkiem systemowym można obsłużyć zróżnicowane ładunki, których nie brakuje również w Centrum Logistycznym 3LP. Przybliżył tematykę wózków wąskokorytarzowych – VNA, ich rodzajów i ich wpływu na wydajność oraz możliwość kompletacji z każdego poziomu składowania. Mniej maszyn, oszczędność energii elektrycznej, mniejsza liczba ludzi zaangażowanych w proces, mniejsze wykorzystanie przestrzeni czy krótszy czas wykonywania operacji zostały wymienione jako korzyści wypływające z zastosowania wózków systemowych. Prowadzący wspomniał również o zaletach płynących z integracji omawianego sprzętu z systemem nadrzędnym WMS, który zapewnia niezwykłą efektywność dojazdu do konkretnej adresacji.

W najbardziej zautomatyzowanych centrów logistycznych specjalizujących się w obsłudze e-commerce nie sposób nie wspomnieć o automatyce. Przewijała się ona podczas całych warsztatów, ale temat domknął Michał Witczak, kierownik projektów ISL Innowacyjne Systemy Logistyczne. Zróżnicowane gabaryty towarów, szybka realizacja zwrotów, brak miejsca czy zmiany trendów to tylko niektóre z wyzwań, które e-commerce narzuca magazynom, a z którymi na co dzień radzi sobie automatyka. Jako przykład wdrożenia w 3LP podano dostarczenie ośmiu regałów automatycznych Lean-Lift, składających się na 32 000 lokacji magazynowych, a przeznaczonych do składowania towarów drobnych. Regały Lean-Lift oprócz oszczędności miejsca i kosztów oraz wykorzystania wysokości magazynu zapewniły większe bezpieczeństwo i ergonomiczne warunki dla użytkownika.

Pod koniec, w sesji pytań i odpowiedzi, gospodarze warsztatów stanęli przed nie lada wyzwaniem i odpowiedzieli na zalewające czat pytania. Czy w jednej paczce można umieścić towary zwykłe i wrażliwe? Jaki dostawca zapewnia opakowania z regulowaną wysokością? Jakiej ekologicznej taśmy używa się w IKEA Group? Co zrobić, gdy skompletowane zamówienie odbiega od standardowych modeli pakowania? Ile zamówień realizuje jeden pracownik w ciągu dnia? Na jakiej podstawie system ustala rodzaj opakowania? Można by tak wymieniać bez końca. Zaciekawieni? W takim razie widzimy się podczas kolejnej edycji!

Fotogaleria

Filmy zaprezentowane podczas warsztatów:

Warsztaty poprowadzili:


Piotr Streker
Business Solution Manager
3LP
Absolwent studiów logistycznych oraz podyplomowych z zakresu Six Sigma. Z logistyką związany od początku swojej kariery zawodowej. Na swoim koncie posiada z sukcesem ukończone... więcej wdrożenia systemów klasy WMS, oraz wielu projektów z zakresu automatyki magazynowej. Obecnie odpowiedzialny za rozwój usług logistyki kontraktowej w 3LP SA, implementację oraz prowadzenie projektów logistycznych głównie w obszarze e-commerce.
Grzegorz Pikor
Kierownik Wydziału IT
3LP
Od ponad 10 lat zarządza projektami logistycznymi oraz informatycznymi. Posiada wieloletnie doświadczenie we wdrażaniu systemów klasy WMS (Mantis Logistics Vision 3+) wraz z ich... więcej administracją oraz wsparciem użytkowników. Stoi za nim praktyczna i techniczna wiedza dzięki wielu udanym implementacjom nowoczesnych rozwiązań z zakresu automatyki: shuttle system CUBY (SSI Schäfer), sortery (DistriSort), antresole z przenośnikami taśmowymi (Aberle/ SSI Schäfer), układnice (Aberle, Viastore), automatyczne przewijarki bębnowe (Kabelmat), regały typu Lean-Lift (Hänel / ISL). Prywatnie gadżeciarz i entuzjasta nowych technologii.
Tomasz Kuliga
ESP Manager Parcel Unit
PL IKEA Group
Z logistyką związany od ponad 15 lat, karierę zawodową rozpoczął w Wielkiej Brytanii jednocześnie kształcąc się i zdobywając doświadczenie zawodowe w firmach logistycznych... więcej Nightfreigt GB, a później DX Group. W 2013 roku dołączył do grupy IKEA dalej rozwijając swoją karierę zawodową w Polsce. W latach 2013-2017 w obszarze Retail Logistics, na stanowiskach Kierownik ds. Logistyki Operacyjnej sklepu IKEA Kraków, a później Kierownik Logistyki IKEA Wrocław. W latach 2017-2018 zaangażowany w globalny Multichannel Transformation Programme IKEA, uruchomienie centralnej dystrybucji do klienta indywidualnego dla IKEA Polska oraz Projekt przygotowania i wdrożenia fulfilmentu z Parcel Unit w formule B2B. Obecnie na stanowisku ESP Manager odpowiedzialnyza rozwój współpracy z operatorem logistycznym firmą 3LP.
Mariusz Puto
General Manager
Mantis Polska
Absolwent AGH kierunku Elektronika oraz Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, kierunek MBA. Z branżą logistyczną związany od ponad 23 lat na stanowiskach zarządczych. Obecnie pełni... więcej funkcję dyrektora generalnego firmy Mantis Polska, która jest jednym z wiodących dostawców rozwiązań klasy WMS dla firm logistycznych, dystrybucyjnych i e-commerce. Nadzorował realizację wdrożeń systemów WMS m.in. w firmach 3LP, x-kom i PSB.
Łukasz Kobus
Dyrektor produktu
WDX S.A.
Ekspert VNA, praktyk, wdrożeniowiec. Odpowiedzialny za implementację złożonych systemów składowania i transportu w największych firmach logistycznych w Polsce. Pasjonat... więcej filozofii Crown. Prelegent na różnych konferencjach oraz eventach.
Michał Witczak
kierownik projektów
ISL Innowacyjne Systemy Logistyczne
Absolwent Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu na kierunku Logistyka przedsiębiorstw dystrybucyjnych. Od 13 lat związany z branżą logistyki... więcej , w szczególności z obszarem automatyzacji procesów magazynowych i dystrybucyjnych. Na swoim koncie posiada ponad 100 kompleksowych wdrożeń systemów z zakresu automatyki magazynowej, połączonych z integracją z systemami klasy WMS / ERP. Obecnie odpowiedzialny za rozwój automatycznych systemów magazynowych (regały windowe Lean-Lift, regały karuzelowe Rotomat, regały do składowania elementów nietypowych LogiTower i systemy ASRS mini-load) oraz kompleksowe zarządzanie projektami w różnych gałęziach przemysłu i handlu (m.in. e-commerce, retail, motoryzacja, AGD, elektronika, wyroby metalowe).

Szczegółowy program warsztatów:

1

Opakowania w e-commerce – jak pogodzić ze sobą perspektywę klienta i pozytywny wpływ na środowisko w jednym opakowaniu? – case study IKEA

  • Quality, sustainability, efficiency – jak kompleksowo analizować temat opakowań w e-commerce w modelu współpracy B2B z zewnętrznym operatorem logistycznym
  • Jakie są oczekiwania klientów względem opakowań ecommerce? Na co zwrócić uwagę przy szukaniu usprawnień w obszarze opakowań?
  • Jakie usprawnienia należy rozważyć, aby zachować balans między prawidłowym zabezpieczeniem produktu, a opakowaniem wpisującym się w założenia zrównoważonego rozwoju?
  • Kto powinien być zaangażowany w pracę nad koncepcją opakowań, gdy korzystasz z outsourcingu logistyki e-commerce?
  • Jak w praktyce wygląda proces poszukiwania i testowania rozwiązań związanych z optymalną ilością wypełniacza w opakowaniu?
2

Opakowania w e-commerce – jak opakowania wpływają na operacyjną stronę pracy centrum logistycznego?

  • Jak optymalizacja opakowań wpływa na prowadzone w magazynie operacje, przekłada się na wydajność procesu pakowania?
  • Case calculation, bigowanie, kartony z taśmą, automatyczne dna – jak dostępne technologie pozwalają dostosować wielkość opakowań?
  • Jak zabezpieczać towar w transporcie wewnątrzmagazynowym, gdy w grze jest system automatyczny?
  • Jak od strony systemu IT wpłynąć na wypełnienie opakowań?
3

Cyfrowy menedżer – jak wydobyć ład z chaosu?

  • Jak sprawić, by twoi pracownicy samodzielnie i efektywnie zarządzali swoim czasem pracy – podejmowali się zadań, które są dla Ciebie priorytetowe wizualizując dane logistyczne?
  • W jaki sposób konsolidować pobrania z różnych stref magazynowych, by robić to szybko, sprawnie i zgodnie z priorytetem realizacji zamówienia?
  • Dlaczego proces konsolidacji wymaga wysokiego stopnia synchronizacji poszczególnych procesów?
  • Jak informować o dostępności towaru na różnych etapach procesu przyjęcia towaru i w jaki sposób dzielić się informacjami, by osiągnąć maksimum korzyści dla nadawcy i odbiorcy?
  • Jak 3LP wypracowało efektywny sposób na sprawne i szybsze udostępnianie zapasów magazynowych do sprzedaży?
4

System WMS, czyli Warto Mieć Strategię – jak system IT rośnie z rosnącymi potrzebami?

  • Jakie trendy rynkowe są widoczne na początku roku 2021 z perspektywy dostawcy systemu WMS?
  • Jakie wyzwania stoją przed logistyką magazynową?
  • Jakie są wyróżniki systemu WMS dedykowanego dla e-commerce?
  • Dlaczego logistyka magazynowa może stać się źródłem przewagi konkurencyjnej i centrum przychodów?

GOSPODARZE WYDARZENIA:

www.3lp.eu/pl

Spółka 3LP SA powstała w 2016 r. z dotychczasowego Działu Logistyki TIM SA. TIM SA jest jednym z największych dystrybutorów materiałów elektrotechnicznych w Polsce z przeszło 30-letnim doświadczeniem na rynku. Działalność firmy skupia się głównie na sprzedaży produktów on-line dla klientów biznesowych i indywidualnych.

Od 1 lipca 2016 r. 3LP SA jest operatorem logistycznym należącego wcześniej do TIM SA centrum logistycznego w podwrocławskich Siechnicach, gdzie mieści się także siedziba firmy.

Obiekt obsługuje zamówienia zarówno klientów spółki TIM jak i innych firm sprzedających online takich jak np. IKEA czy Oponeo. Od powstania spółki powierzchnia magazynowa 3LP wzrosła z 10 tys. do 75 tys. m2, a centrum logistyczne 3LP SA specjalizuje się w outsourcingu usług logistycznych dla podmiotów z sektora e-commerce, wykorzystując przy tym najnowsze technologie z zakresu automatyki magazynowej.

www.ikea.pl

Dokładnie 60 lat temu, 27 stycznia 1961 roku, Ingvar Kamprad złożył pierwsze zamówienie na zakup mebli wyprodukowanych w polskiej fabryce. Właśnie od dostawy 500 krzeseł ÖGLA z drewna bukowego rozpoczęła się piękna historia IKEA w Polsce. Duch przedsiębiorczości Polaków połączony ze szwedzką prostotą i potrzebą innowacyjności zaowocował niesamowitymi możliwościami rozwoju. Polska była pierwszym po Szwecji krajem, w którym rozpoczęła się produkcja mebli dla IKEA, a dzisiaj prawie 20% produkcji IKEA pochodzi z naszego kraju.

Polska zajmuje szczególne miejsce na globalnej mapie działalności IKEA. Właśnie tutaj zlokalizowane są fabryki mebli, centra dystrybucji, centra handlowe, a nawet farmy wiatrowe. Nad Wisłą, w ramach czterech grup (Ingka, Inter IKEA, Ikano i Interogo), działa aż osiem spółek z korzeniami IKEA, które łączy wspólna wizja - tworzenie lepszego codziennego życia dla wielu ludzi.

Pierwszy sklep IKEA w Polsce został otwarty w 1990 roku w Warszawie. Obecnie firma posiada 11 sklepów w całej Polsce, 60 Punktów Odbioru Zamówień IKEA oraz Centrum Dystrybucji w Jarostach, które zaopatruje 32 sklepów IKEA w 13 krajach Europy Środkowej i Wschodniej.

Wiosną 2019 r. w centrum logistycznym 3LP została wyodrębniona jednostka Parcel Unit, realizująca składane przez klientów IKEA zamówienia, których masa nie przekracza 30 kg. W Siechnicach składowanych jest niemal 6000 unikalnych produktów IKEA, które można zamawiać za pośrednictwem strony IKEA.pl, telefonicznie lub za pośrednictwem aplikacji mobilnej IKEA. Paczki wysyłane z Siechnic dostarcza do klientów IKEA firma kurierska GLS, możliwy jest też odbiór w Paczkomacie InPost lub Punkcie Odbioru Paczek GLS. Obecnie niemal co dzień jest to ponad 6000 przesyłek.

ORGANIZATORZY:
PARTNERZY