Relacja z Pprofesjonalnych Warsztatów Magazynowych w Centrum Dystrybucyjnym Volkswagen Group Polska

Aby uzyskać dostęp do prezentacji podaj swój adres e-mail:

Adres email*:



Administratorem Twoich danych osobowych jest Forum Media Polska spółka z o.o., ul. Polska 13, 60-595 Poznań (dalej: My). Będziemy przetwarzać powyższe dane w celach marketingowych. Przysługuje Ci prawo do cofnięcia zgody na komunikację z naszej strony w każdym czasie. Możesz to łatwo uczynić, dzwoniąc na 61 66 55 800 lub poprzez przesłanie maila na adres: bok@forum-media.pl.

Continuous Improvement VGP

20 listopada br. redakcja „Nowoczesnego Magazynu” ponownie gościła w Centrum Dystrybucyjnym Volkswagen Group Polska w Komornikach. Tym razem przed wejściem przywitały uczestników samochody m.in. VW e-Crafter i Audi e-Tron. I to było dobre otwarcie tej edycji warsztatów, które tym razem traktowały m.in. o tym, jak e-mobility wpływa na planowanie strategii magazynowej.

Pierwszy raz w ramach Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych mieliśmy okazję odwiedzić Centrum Dystrybucyjne Volkswagen Group w Komornikach k. Poznania 8 czerwca 2017 r. Rozmawialiśmy wówczas o blaskach wdrożenia w magazynie zaawansowanego rozwiązania informatycznego, jakim jest SAP EWM. Tym razem pierwszym tematem spotkania był wpływ elektromobilności na logistykę w perspektywie krótko - i długoterminowej. A jest to temat, który nie dotyczy tylko rynku automotive.

Szymon Górski, dyrektor logistyki Volkswagen Group Polska, opowiedział o podejściu VGP do składowania ważących nawet 700 kg baterii litowo-jonowych, o których przy projektowaniu CD jeszcze nawet nie myślano, a ich pojawienie się w przestrzeni magazynowej VGP jest bliższe niż dalsze. Przy poszukiwaniu informacji dotyczących przepisów regulujących składowanie tego typu baterii okazało się, że takowych nie ma. VGP zbudowało swój plan działania dotyczący przyjęcia i składowania baterii we współpracy ze strażą pożarną, tworząc m.in. tzw. pole kwarantanny oraz konsultując się z ubezpieczycielem obiektu. Kolejną kwestią związaną z e-mobility, która znacząco zmieni magazyny, jest fakt, że samochody elektryczne mają o 30% mniej części. Szymon Górski przywołał porównanie wykorzystania przestrzeni magazynowej – na tej samej powierzchni ilość zajętych lokacji w przyszłości spadnie z 86 340 do 60 440. Oznacza to spadek utylizacji magazynu z 87% do 60%, co jest ważne przy podejmowaniu decyzji o rozbudowie obiektu.

Karolina Smorawińska, kierownik centrum dystrybucyjnego Volkswagen Group Polska, opowiedziała o rozkładaniu zamówień klientów, by nie piętrzyć procesów magazynowych. Same Day Delivery, Pilne, AutoPart i Pilne+1 – to cztery typy zamówień, które obsługuje CD. Najnowszy typ zamówień – Pilne+1 – został wprowadzony w ubiegłym roku i pozwolił na skrócenie czasu szykowania 1 linii o 18%, zwiększenie liczby obsłużonych linii o 700 oraz zwiększenie wygenerowanego obrotu o 4%. Połączenie go z warunkami bonusowymi sprawiło, że jego udział to obecnie 35% wśród wszystkich zamówień.

Krzysztof Lisiecki, property manager SEGRO, opowiedział o wdrożeniu stacji ładowania samochodów elektrycznych w parkach logistycznych SEGRO w Polsce – do listopada br. zainstalowanych zostało ich już 26. W sumie 14 z nich działa już w parkach w Poznaniu, Łodzi i Strykowie, 6 – w Gliwicach, Tychach i Wrocławiu, tyle samo w samej Warszawie.

Jak VGP rozwija magazyn za pomocą nowej komórki organizacyjnej – Continuous Improvement? Na to pytanie odpowiedziała Martyna Machtyl, koordynator ds. ciągłego doskonalenia procesów Volkswagen Group Polska. Optymalizacja ścieżki pobrań w regałach wysokiego składowania, wizualizacja lokalizacji magazynowych, wdrożenie samorozkładalnych opakowań kartonowych – to usprawnienia będące efektem współpracy brygadzistów i magazynierów z koordynatorami stref, kierownikiem CD i Zespołem Ciągłego Doskonalenia Procesów. Komórka Continuous Improvement odpowiada za ciągłą identyfikację obszarów do optymalizacji, zwiększanie świadomości pracowników i wprowadzenie systemu ich nagradzania. Efektem jej pracy są: wdrażanie lean management i visual management, standaryzacja procesów i utrzymanie ich wysokiej jakości przy równoczesnym obniżeniu kosztów.

Jak rozwiązać dylemat przy wyborze konkretnego rozwiązania magazynowego? W przypadku VGP dotyczył on regałów automatycznych Lean Lift i Rotomat. Arkadiusz Maik, koordynator procesu magazynowania Volkswagen Group Polska, opowiedział, które rozwiązanie z perspektywy czterech lat pracy z nimi sprawdziło się w działaniu CD VGP. Najlepszym rozwiązaniem automatycznym dla VGP jest Rotomat, który dziennie obsługuje 1150 pobrań, co stanowi 6,5% wszystkich pobrań w ciągu dnia. Lean – Lift obsługuje 120 pobrań dziennie. Zmienione zostało jego zastosowanie do obsługi części o niskiej rotacji i jako obszaru zamkniętego dla produktów wartościowych.

Bez teorii nie ma praktyki, a bez praktyki nie ma Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych. Zasileni wiedzą uczestnicy warsztatów ruszyli zobaczyć Centrum Dystrybucji w towarzystwie jego menedżerów. Dowiedzieli się także jeszcze więcej o funkcjonowaniu szaf automatycznych od Michała Witczaka, kierownika projektów ISL – Innowacyjne Systemy Logistyczne, który zaprezentował ich działanie.

Continuous Improvement to nie tylko komórka organizacyjna w CD VGP, ale powód, dla którego ponownie wybraliśmy się z wizytą do Komornik. Kolejne edycje Profesjonalnych Warsztatów Magazynowych w tej samej lokalizacji to dla nas możliwość obserwacji zmian i udoskonalania procesów. Dziękujemy Gospodarzowi – Volkswagen Group Polska – że ponownie mogliśmy gościć pod dachem udoskonalonego Centrum Dystrybucyjnego.

Fotogaleria

Warsztaty poprowadzili:

Szymon Górski
Dyrektor Logistyki

---

Karolina Smorawińska
Kierownik Centrum Dystrybucyjnego

---

Martyna Machtyl
Koordynator ds. Ciągłego Doskonalenia Procesów

---

Arkadiusz Maik
Koordynator Procesu Magazynowania

---

GOSPODARZ WYDARZENIA:

www.vw-group.pl

Spółka Volkswagen Group Polska (VGP) powstała 1 czerwca 2012 roku w wyniku połączenia spółek KPI Polska i Škoda Auto Polska S.A. VGP jest importerem sześciu marek: Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT, Volkswagen Samochody Użytkowe oraz Porsche. Działa także w obszarze dystrybucji nowych samochodów, części zamiennych i akcesoriów oraz zapewnia spełnienie wymogów prawnych dla dopuszczenia ich do obrotu.

Realizując swoją misję, VGP współpracuje z Autoryzowaną Siecią Dealerską i Autoryzowanymi Serwisami, które wspiera w zapewnieniu satysfakcjonującej opieki nad klientem. Autoryzowane sieci sprzedaży i obsługi serwisowej łącznie tworzy 256 partnerów serwisowych.

PARTNERZY WYDARZENIA: